Veiligheid met Drones
Onbemande luchtvaart bestaat eigenlijk al heel lang, maar tegenwoordig vinden hier zeer snelle ontwikkelingen plaats: Drones worden goedkoop, klein en eenvoudig te bedienen voor een brede range aan gebruikers. Hierdoor neemt ook het aantal incidenten/ongevallen in de lucht toe.
Strengere regelgeving moet hier een halt aan roepen. Dit wordt Europees besloten, maar op nationaal niveau uitgevoerd door de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)). De regelgeving is gebaseerd op een risico-inschatting en maakt onderscheid in 3 klassen:
- Open - laag risico, handhaving door politie
- Specifiek - hoger risico, vergunning via ILT
- Gecertificeerd - hoog risico, vergelijkbaar met bemande luchtvaart
Met deze regelgeving is toegepast binnen een veiligheidsstudie voor het gebruik van drones bij inspecties van hoogspanningsnetwerken. Omdat deze netwerken behoren tot vitale infrastructuur, gelden strenge regels voor het gebruik van drones. Een Bowtie-analyse werd gebruikt om zowel de oorzaken als de gevolgen van een incident bekeken. Op basis hiervan werden mitigerende maatregelen toegepast.
Conclusie was dat onder bepaalde operationele voorwaarden, het hoogspanningsnetwerk met drones geïnspecteerd mag worden. Tijdens de discussie passeerden ook nog andere typen droneinspecties de revue, die vaak niet mochten worden uitgevoerd; veelal vanwege autonome functionaliteiten.
Zeer interessant om met risico-analyses de mogelijkheden van dit nieuwe werkgebied te verkennen!
Dank aan Lennaert Speijker van de NLR
Meer artikelen
- Excursie en lezingenmiddag Maeslantkering 07-07-2025
- NVRB op bezoek bij het Binnenhof voor de Dag van de Bouw 2025 17-06-2025
- Terugblik op een geslaagde ALV-avond bij de NVRB 31-03-2025
- Terugblik Kenniscafé Asset Management Beweegbare Bruggen – Inspirerende Middag in Rotterdam 20-12-2024
- Excursie havenbedrijf 19-07-2024
- Lezingenavond - Human Factors 19-07-2024
- Forensic Engineering 04-03-2024
- ERTMS - ontwerp en risicomanagement op programmaniveau 26-10-2023
- In memoriam Ben Rigter 16-07-2023
- Veranderende risicobeschouwing bij bouwen 01-05-2023
- Lezingenavond dijken en overstromingsrisico's 19-01-2023
- Predictive Maintenance 02-10-2022
- Lezingenavond Kernenergie 30-06-2022
- Lustrumsymposium NVRB 16-04-2022
- Risk and Reliability Engineering for Crisis Management: Using Experience from Asset Management 12-04-2022
- Risicoanalyses gasindustrie in relatie tot energietransitie 22-06-2021
- Gasopslag in Norg en Grijpskerk 07-06-2021
- Veiligheid met Drones 20-04-2021
- Luchtvaart, vervanging F16 - TNO 20-04-2021
- Klimaatadaptatie - WUR 30-01-2021
- Klimaatadaptatie - HKV 30-01-2021
- Kritieke Infrastructuur - beheer van elektriciteitsnet 03-10-2020
- Risicosessie na ALV (webinar) 22-06-2020
- ESRA Nieuwsbrief september 2019 09-03-2020
- Reportage Afsluitdijk 15-01-2020
- Robotic Process Automation 15-01-2020
- Excursie Afsluitdijk 21-11-2019
- De kracht van taal - column 28-08-2019
- Lezingenavond optimalisatie reservedelen 29-04-2019
- Sheets lezingenavond Spoorveiligheid Movares nu online 18-03-2019
- Innovatie en risicomanagement raakten elkaar op het NVRB-Honeywell symposium gehouden op 21 november. 20-12-2018
- Common Cause Failure en Aanvaarrisico’s 27-09-2018
- Twee interessante PhD theses 20-08-2018
- Verslag lezingenavond Liquid Natural Gas - 31 januari 2017 31-01-2017
